
Què és un esquema
Un esquema és una síntesi gràfica de les idees d'un text que serveix per a entendre el text d'una manera global.
L'esquema permet, doncs, organitzar i simplificar la informació per a poder-la entendre i així aprendre-la millor i més ràpidament.
Esquematitzar
Com es fa un esquema
-
Has de llegir el text i comprendre'l bé abans de fer l’esquema (lectura analítica). Durant la lectura, subratlla o marca les idees més significatives del text (paraules clau). L'esquema l'has d’elaborar amb les paraules clau del text, de manera que et demostris que entens el que has llegit.
-
Classifica les idees en principals, secundàries i menys rellevants. Desplega l'esquema des de les idees principals fins a les menys rellevants.
-
Relaciona les idees de l'esquema cercant vincles lògics que les lliguin; d'aquesta manera, l'esquema tindrà coherència i serà més fàcil d'assimilar.
-
Concentra l'esquema en un o dos fulls (utilitza abreviatures).
-
Tria el tipus d'esquema que s'adapti més bé a la informació escrita que vols estudiar.
-
Si el que vols és elaborar un esquema de tota una unitat didàctica, has de partir des del contingut més general fins al contingut més particular. Comença pels apartats més generals i després continua pels més específics, fins que arribis a les idees principals de cada apartat. També es poden elaborar esquemes de cada apartat i tot seguit relacionar-los.
-
Repassa l'esquema i comprova que recull bé els continguts del text.
-
Memoritza l'esquema un o dos dies abans de l'examen.
Tipus d'esquemes
-
A continuació tens algunes mostres de diferents tipus d'esquemes:
- Has d'evitar que l'esquema estigui massa recarregat. Recorda que ha de ser senzill i alhora complet, que ha de ser fàcil de llegir i que ha de recollir bé les idees més significatives.
- Evita les frases massa llargues i inclou-hi els conceptes i els termes importants. Evita també les paraules innecessàries, que ja se sobreentenen.
- L'esquema no substitueix el text de partida, sinó que serveix per a entendre les relacions entre els conceptes, de manera que cal recórrer al text original per a completar la informació durant l'estudi diari.