
Què és la lectura
La lectura i l'escriptura són formes habituals de comunicació entre les persones. Llegir és un acte de raonament, de comprensió, a més d'un simple fet mecànic de desxiframent d'uns signes.
Llegir és imprescindible per a interpretar el món que ens envolta.
Llegir
Com es fa la lectura
-
Un bon lector, per tal de comprendre completament el text, ha de tenir un bon domini de totes i cada una de les habilitats següents:
- Coneixement del codi: lletres, figures, ideogrames, etc.
- Domini mecànic: cal controlar la posició del cos i el moviment dels ulls.
- Identificació de l'estructura del text: cada tipus de text (una notícia, un conte, una carta...) té una funció i una estructura diferents.
- Coneixement del vocabulari, tenint en compte que en algun moment es pot fer servir el diccionari o altres estratègies com ara esbrinar el significat d'una paraula per mitjà del context.
- Diferenciació entre idees principals i secundàries: per a poder reconèixer les idees principals del text, cal saber quin objectiu té, què vol comunicar l'autor i què s'ha proposat en escriure'l i resseguir el text amb aquesta intenció.
-
Per a llegir correctament en veu alta, cal fer atenció als aspectes següents:
- Comprensió del text.
- Pronunciació correcta dels mots perquè la persona que escolta no hagi de fer un gran esforç de comprensió.
- Entonació adequada al contingut del text.
- Velocitat adequada perquè l'oient tingui temps de comprendre el text.
- To de veu audible per a tot l'auditori.
Procés de lectura
-
Has de fer tot un treball de comprensió previ a la lectura; és a dir, abans de començar a llegir has d'explorar el text:
- Has de conèixer bé el suport de lectura: un llibre, un fullet, uns apunts…
- Has d'identificar l'emissor del text: qui l'ha escrit.
- Has d'identificar el receptor del text: a qui s'adreça.
- Has de saber quina és la finalitat del text: què pretén.
-
Una vegada explorat el text, ja pots començar a llegir, i ho has de fer d'acord amb l'objectiu de lectura:
- Si llegeixes per a buscar una dada o una informació concreta, has de tenir clara l'organització del suport amb què treballes.
- Si llegeixes per a buscar informació general sobre un tema, has de tenir clar què busques. Pensa quines seran les paraules clau que t'ajudaran, llegeix en diagonal i anota o rebutja la informació que trobis.
- Si llegeixes per a estudiar, fes una lectura inicial per a veure les dificultats de vocabulari (comprova si hi ha un glossari o fes servir el diccionari) i anota les paraules o els conceptes que no entens. Fes una segona lectura i subratlla les coses més interessants o les que necessitis consultar. I fes tantes lectures i consultes com et calgui fins a assegurar-te que ho has entès tot.
- Si llegeixes per a revisar un text que has escrit, imagina't que, en lloc de ser tu, ets un lector que no coneix l'escrit; aleshores contesta les preguntes següents:
- És clar tot el que s'hi diu? Revisa frase per frase el text per veure si l'ordre és correcte.
- Has fet servir un vocabulari adequat i precís o abuses de les paraules de sentit massa general: això, allò, cosa, etc.?
- És interessant o es fa pesat?
- Ha quedat clar el que et proposaves?
- Si llegeixes per plaer, tria la posició que et resulti més còmoda i, senzillament, posa-t'hi.
-
És interessant compartir opinions sobre la lectura amb altres persones.
- No moguis els llavis mentre llegeixes en veu baixa.
- Procura no tornar enrere sovint per a rellegir el text.
- No moguis el cap per a anar fixant la vista en cada paraula.
- No ressegueixis el text amb el llapis o amb el dit.